opperdushi.reismee.nl

Lukla, De Finish

17 dagen en ongeveer 140 kilometer verder zijn we "over de finish". Een avontuur met alleen maar hoogtepunten. Letterlijk en figuurlijk. Vele meters zijn we omhoog gelopen om die net zo hard weer te dalen. Soms met lood in de wandelschoenen als je omhoog keek en je je realiseerde dat je jezelf al die hoogtemeters omhoog moest sleuren.

Hoogtepunten waren het beklimmen van de Kala Pattar, om daar op 5623 meter hoogte te genieten van het prachtige uitzicht op die machtige Everest, de beklimming en passage van de Cho La pas en gletsjer op 5330 meter. Maar natuurlijk waren alle 17 dagen een groot hoogtepunt. Gewoon het idee dat je hoog midden in de Himalaya aan het wandelen bent, op Het Dak van de Wereld, dat is een ongelofelijk gevoel van vrijheid. En het idee dat je zó ver van de bewoonde wereld verwijderd bent en géén idee hebt van wat er in de rest van die bewoonde wereld zich afspeelt is toch ook wel weer een verademing.

Nu waren ook de omstandigheden optimaal: geen last van hoogteziekte, prachtig zonnig weer 2 weken lang, goed en lekker eten, goede accommodaties, een goede reisleider en gidsen, en een leuke groep klimmers. Het enige wat me zal bij blijven als minpuntje is de kou. Dat hoort er nu eenmaal bij, maar het elke avond en nacht zó koud hebben, dan verlang je echt weer naar een beetje warmte.

Die gaan we morgen gelukkig weer opzoeken. De vlucht naar Kathmandu vertrekt om 7 uur, als de weergoden meewerken....... Het vertrek van dit vliegveld zal zeker weer voor nóg een hoogtepuntje zorgen.

Sandra M

Fijn te horen dat je weer veilig terug bent aan het beginpunt van je avontuur! Hoop dat je nog lang kan nagenieten. Ik ga duimen dat de weergoden een goede dag hebben en jullie kunnen terug vliegen naar Kathmandu. x San

Astrid en Dennis

Helemaal trots op je!!!

mliesie

Safe travels and happy landings!

Opa Pim

Een avontuur om trots op te zijn. Dat vergeet je nooit meer.
Ik ben heel erg benieuwd naar de verhalen.
Goeie en veilige thuisreis!