opperdushi.reismee.nl

Lukla Airport

Gisteren was het weer zover. Wake-up tea om 5.30. Het eerste wat ik doe is de gordijnen open doen om te constateren dat er gelukkig een heldere hemel is. Goede kans dus dat we ook echt deze ochtend zullen vertrekken. Een half uurtje later lopen we in 15 minuten in het donker naar het vliegveld van Lukla. Vertrek is om 7 uur. We zijn toch allemaal weer een beetje gespannen. Lukla Aiport is, zullen we maar zeggen, één van de uitdagendste vliegvelden ter wereld (sorry mam...). Het ligt midden op een plateau midden in de bergen. Dus vaak last van turbulentie en bewolking tussen de bergen. De kleine vliegtuigjes zijn natuurlijk niet uitgerust met geavanceerde apparatuur dus als het zicht slecht is moeten ze gewoon weer terug naar Kathmandu. Het korte landingsbaantje loopt bijna verticaal omhoog en eindigd in de rotswand!!! Spectaculair om te zien natuurlijk.

Nadat we in de georganiseerde chaos hebben ingechecked, worden onze tassen voor de vorm nog even geïnspecteerd. Of we lighters en branders bij ons hebben. Na dze grondige! inspectie gaan ze op het karretje. Dan mogen wij door de security. Vrouwen gescheiden van de mannen. Nou ja, het zijn gewoon 2 poortjes naast elkaar. Mijn nationaliteit wordt opgeschreven en of ik messen of andere scherpe objecten bij me heb..... Na een volmondig NEE mag ik doorlopen. Mét een camelbag en veldfles vol water. Hoezo vloeistoffen regel?

Na 45 spannende minuutjes horen we wat. En ja hoor, daar komt het 1e propellor vliegtuigje omhoog gespuwd. Binnen 5 minuten staan er 3 kistjes op het mini platform. Zodra nummer 3 stilstaat moeten wij al naar buiten en instappen. De stewardess wappert nog even met een veiligheidskaart, zegt dat we de stoelriemen vast moeten doen en gaat dan ook zelf zitten. Binnen 10 minuten al klaar voor vertrek. Gaat bij de KLM niet lukken denk ik....... Joepie, daar gaan we. Mooi op tijd. Gas erop en voor we het weten Is de Twinotter "los".

De vlucht duurt een uurtje en verloopt gelukkig zonder de gigantische luchtzak van de heenweg. Na een uurtje het meest prachtige uitzicht op alle besneeuwde toppen landen we veilig op Kathmandu Airport. Een busje met daarachter het karretje met onze bagage brengt ons naar de aankomsthal, nou ja, buiten voor de poort mogen we onze tassen eraf halen.

En dan staan we ineens weer in de bewoonde wereld. Einde Himalaya avontuur. Nu nog 2 dagen avontuur in Kathmandu.......

Lara

Geniet er nog maar even van maar het is ook jippie dat je bijna weer thuis bent. Kus!

marcella

bijna thuis :)